Door de langverwachte krantenbundeling moet de sterk gefragmenteerde
auto-industrie in China beter de concurrentie aan kunnen gaan met
internationale autoconcerns.

SIAC verklaarde woensdag 2,1 miljard yuan (210 miljoen euro) te betalen voor
Nanjing Auto. In ruil daarvoor krijgt Nanjing een belang van bijna 5 procent
in SAIC.

De onderhandelingen over een overname liepen al acht maanden. Volgens
analisten kan het gecombineerde concern in 2010 ongeveer twee miljoen wagens
per jaar produceren.

SAIC is het moederbedrijf van de grootste autobouwer van China. Het
bedrijf heeft samenwerkingsverbanden met Volkswagen en General Motors. Het
veel kleinere Nanjing, de oudste autoproducent van China, kocht in 2005 de
inboedel en rechten van het failliet gegane Britse autobedrijf MG Rover. De
eerste MG’s van Chinese makelij rolden in maart van de band. Nanjing werkt
verder met Fiat samen bij de productie van bestelbusjes.

De auto-industrie in China is sterk gefragmenteerd met bijna vijftig
verschillende autobedrijven, inclusief buitenlandse.

De Chinese overheid drong lang aan op een krachtenbundeling van de twee
automakers. Peking wil dat er drie of vier grote Chinese autoconcerns
ontstaan, die ook internationaal een rol kunnen spelen. China is de op een
na grootste automarkt ter wereld.

SAIC verkocht over de eerste tien maanden van dit jaar 1,25 miljoen wagens
vergeleken met bijna 80 duizend voertuigen van Nanjing.Volgens de Chinese
associatie van autobouwers groeit de totale autoverkoop in China dit jaar
met meer dan 15 procent tot 8,35 miljoen voertuigen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl